pop up nurkkaus

Pop-up, uusin kuumin yritystrendi

Oletko koskaan ollut myymässä tavaroita tai vaatteita kirpputoritapahtumassa, osallistunut myyjänä joulumyyjäisiin tai perustanut ravintolan yhden päivän ajaksi? Siinä tapauksessa pop-up yritys ja yrittäjyys on sinulle tuttua. 

Pop-up yritys on tämän hetken yksi kuumimmista yritystrendeistä, eikä suotta: se on parhaimmassa tapauksessa hyvä ponnahduslauta oikeaan yrittäjyyteen tai hyvä PR-temppu. Asiakkailta voi saada arvokasta palautetta tai mainosta ennen varsinaista liiketoiminnan käynnistämistä.

Ideana tässä yrittäjyydessä on sen väliaikaisuus ja pienimuotoisuus, minkä vuoksi se on hyvä ensimmäinen askel kokeilla yrittäjyyttä siitä kiinnostuneille.

Pop-up yritys on väliaikainen

Pop-up yritys on sellainen yritys, jonka toiminnan kesto on lyhyttä, muutamasta päivästä aina muutamaan kuukauteen. Ilmiönä tällainen pop-up ei ole mitenkään uusi, sillä monet suuret yritykset ovat hyödyntäneet sitä esimerkiksi pop-up myymälöiden perustamisessa. 

Pop-up yritykset trendinä ovat lähteneet Yhdysvalloista ja 2000-luvulta. Piakkoin tämä trendi levisi rapakon takaa myös Suomeen. Kotimaassa ehkä paras esimerkki pop-up yrityksestä on Ravintolapäivä, jolloin kuka tahansa voi perustaa oman ravintolansa ja ilmoittaa sen mukaan tapahtumaan.

Useimmiten pop-yrityksen perustaminen ei ole vaikeaa, sillä niihin ei tarvita lupia. Jos kyseessä on kuitenkin esimerkiksi ravintola, EVIRA:n lupa kuitenkin tarvitaan, mikäli pop-up ravintolan tarjoilema ruoka ei kuulu vähäriskisten ruokien piiriin. 

Suomessa yksityishenkilö saa harjoittaa liiketoimintaa ilman erillistä ilmoitusta, mikäli liikevaihto on alle 15 000 euroa tilikauden aikana. Tässä tapauksessa ei tarvitse rekisteröityä arvonlisäverolliseksi, ja pop-up yrityksestä saadut tulot voidaan ilmoittaa omassa henkilökohtaisessa verokortissa Muut ansiot -kohdassa.

Miksi valita pop-up yrittäjyys?

Pop-up yritys on hyvä keino kokeilla yrittäjyyttä, sillä se ei sido sinua mihinkään vielä. Se on myös hyvin suosittu tapa myös kokeilla uutta paikkakuntaa, ulkomailla yrittämistä tai aivan uudenlaista myyntitapaa ilman sen suurempia riskejä.

Pop-up yrityksen suurimmat hyödyt ovat:

  • Asiakkaiden tapaaminen ja heiltä saatu suora palaute
  • Teet tuotteitasi tunnetuksi
  • Pop-up on halvempi kuin kiinteä vuokrasopimus toimitiloille
  • Voit testata tuotteesi kiinnostavuutta oikeiden asiakkaiden kanssa

Esimerkiksi monet suuret yhtiöt ovat perustaneet välillä pop-up myymälöitä, vaikka niiden pääasiallinen myynti tapahtuisikin verkossa. Tämä on hyvä keino lisätä yhtiöiden PR:ää, sekä houkutella uusia asiakkaita. 

Hyvä esimerkki on vaikkapa Hartwallin Berliinissä 2014 tekemä pop-up baari, jossa tarjoiltiin suomalaista lonkeroa. Helsingin Sanomat tarttui uutiseen siten, että suomalainen lonkero suorastaan vietiin käsistä, mutta oikeasti juomat olivat ilmaisia. Hartwall sai näin kuitenkin hyvää PR:ää ja pöhinää lonkerolle. 

Tärkeintä tällaisessa pop-up yrittäjyydessä on kuitenkin omien tuotteiden mainostus ja mediahuomio eri kanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa. Pop-up yritysten huonoin puoli on yleensä se, etteivät ne ole kovin tuottavia. 

Miten pop-up yritys perustetaan?

Itse pop-up yritykseen ei tarvita erillisiä lupia, mutta tärkeintä on hankkia liiketila. Yleensä kauppakeskuksissa ja kaupungilla on tyhiä toimitiloja, joita voi kysellä vuokralle lyhyelle ajalle. Joillakin kauppakeskuksilla on nykyisin jopa vuokrattavana erityisiä pop-up tiloja.

Toinen keino on perustaa mobiiliversio pop-upista, kuten esimerkiksi tavarapolkupyörän päälle perustettava koju, kahvila tai pikaruokala. 

Jos pop-up yrityksestäsi tulee liiketoimintaa tai sen liikevaihto ylittää yli 15 000 euroa tilikaudessa, sinun tulee maksaa arvonlisäveroa. Tällöin sinun tulee ilmoittautua arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.